We’ve stopped what we are doing and creating your personalized BrandZ™ report, which will appear in your inbox soon.

NCB

NCB
Company: The National Commercial Bank (NCB)
Headquarter city: Riyadh
Industry: Banks
Year formed: 1953
 
NCB, also known locally as Al Ahli Bank (or national bank), is one of the largest consumer and commercial banks in the Middle East, and was the first bank to be licensed to operate in Saudi Arabia. It is regarded as a pioneer in its sector in the region, particularly in its development of Islamic finance products and, more recently, in its application of technology to banking. In the past year, NCB has updated its web site and online banking app, promoting it as the fast, simple and modern way to bank. It has 350 branches and nearly 3,000 ATMs throughout the kingdom. NCB’s communications tend to focus on its residential and vehicle financing products. NCB rebranded in 2013 with a new, more modern-looking logo.
 
In line with the government’s push to create jobs for local Saudis, NCB has this year achieved 94 percent Saudi national employees. Its CSR efforts include projects to provide orphans with educational support and medical insurance, and support for young entrepreneurs who want to start their own business. NCB held its initial public offering, of 25 percent of its shares, in 2014. The largest NCB shareholder is the Public Investment Fund, which holds a 44 percent stake in the business; the Public Pension Agency and Hassana Investment Co, which each hold 10 percent. Shares are traded on the Saudi Stock Exchange (Tadawul).
 
إن سي بي
الشركة: البنك الأهلي التجاري (إن سي بي)
موقع المقر الرئيسي: الرياض
المجال: مصارف
عام التأسيس: 1953
(إن سي بي) أو كما يدعونه محلياً بالبنك الأهلي (أو ناشيونال بنك)، إنه واحداً من أكبر المصارف التجارية والإستهلاكية في الشرق الأوسط. كما أنه كان أول بنك يحوز على تصريح للعمل في المملكة العربية السعودية.  يعد هذا البنك رائداً في مجاله في المنطقة وعلى وجه الخصوص في تطويره لخدماته المالية الإسلامية وقد تميز مؤخراً في تطبيقه للتقنيات الحديثة في تقديم خدماته المصرفية. قام البنك الأهلي في العام الماضي بتحديث موقعه الإلكتروني وتطبيقه المخصص للأجهزة الخليوية لإجراء العمليات المصرفية عبر الإنترنت وقام بالترويج لهذه الخدمة على أنها أسرع وأبسط وأحدث وسيلة للقيام بالعمليات المصرفية. يمتلك البنك الأهلي 350 فرعاً وما يقارب الـ 3000 جهاز آلي للصرافة موزعين في أنحاء المملكة. ينحاز البنك الأهلى في علاقاته نحو التركيز بشكل أكبر على تقديم خدمات التمويل السكني والتمويل لتأمين المركبات. قام البنك الأهلي في عام 2013 بحملة تجديد فقام بإعتماد شعار أحدث وأكثر جمالاً.
 
وتزامناً مع جهود الحكومة في محاولتها لخلق فرص عمل للمواطن السعودي تمكن البنك الأهلى في هذا العام من تحقيق نسبة 94% من موظفيه من حملة الجنسية السعودية. تتضمن جهوده النابعة من مبدأ تحمله مسؤوليته الإجتماعية كشركة كبيرة إطلاق عدة مشاريع لتزويد الأيتام بالدعم التعليمي والتأمين الصحي اللازم، إضافة لتقديمه الدعم اللازم للشباب اليافعين ممن يرغبون بالبدء بأعمالهم التجارية الخاصة بهم. قام البنك الأهلي في عام 2014 بعرض الطرح العام الأولى بنسبة 25% من أسهمه. أكبر حامل للأسهم في البنك الأهلي هو صندوق الإستثمار العام حيث يمتلك  حصة سهمية تبلغ 44% من إجمالي الأسهم. فيما يشارك في امتلاك الحصص ايضاً كلاً من وكالة التقاعد العامة وشركة حصانة الإستثمارية حيث حصلت كلاً منهم على 10%. يتم تداول الأسهم في السوق المال السعودي (تداول).